Kurser

Med et HD-kursus kombinerer du en teoretisk opgradering med praktisk erfaring.
Når du læser ved siden af dit arbejde, kan du nemlig afprøve teorien i dit arbejdsliv sideløbende. Dét du lærer mandag, kan du allerede bruge tirsdag.

Du bliver mere effektiv på jobbet og booster dit CV.

På HD kan du vælge mellem flere end 100 kurser
 
Tag et obligatorisk kursus, et valgfag eller et progressionsfag, der bygger oven på et andet kursus. 

HD kursus brochure

Kurser

Kurser

Økonomistyring

Du får kompetencer til at designe økonomisystemer og til at forstå, hvordan de kan bruges til at understøtte virksomhedernes målsætninger og strategier. Med udgangspunkt i økonomisk organisationsteori får du indsigt i specifikke kalkulationer, budgetdesigns osv. og lærer, hvordan disse værktøjer kan være med til at påvirke ledere og medarbejderes motivation og adfærd. Vi arbejder også med spørgsmål som: Hvordan kan et korrekt design af budget og budgetproces skabe værdi for virksomheden? Kurset kvalificerer dig til både lederstillinger og mere specialiserede jobs inden for økonomistyring.

Seminarrække i Regnskab og Økonomistyring

I seminarrækken vil du opnå en anvendelsesorienteret, men teoretisk velfunderet forståelse for en række regnskabs- og økonomistyringsmæssige problemstillinger. Du bliver trænet i at reflektere over og bruge relevante regnskabsteorier, modeller og metoder til løsningen af centrale problemstillinger inden for regnskab og økonomistyring. Du får også rutine i at fremlægge en udvalgt regnskabsmæssig problemstilling skriftligt og mundtligt over for andre og at forholde dig fagligt kritisk til andres analyser og løsningsforslag.

Erhvervsøkonomi og forretningsforståelse

Mere indsigt i forretningen

Kurset udvider din forretningsforståelse. Du får det økonomiske fundament for at analysere og vurdere centrale erhvervsøkonomiske og forretningsmæssige problemstillinger. Og du får samtidig grundlæggende værktøjer til at træffe økonomisk velfunderede beslutninger i forskellige forretningsmæssige sammenhænge.
Når du har taget kurset, vil du både kunne forstå det økonomiske sprog og kunne levere analyser og beslutningsgrundlag, der gavner dig og din arbejdsplads. Du bliver bedre til at analysere markedet, forstå dine kunders efterspørgsel og identificere hvad konkurrenterne gør. Du bliver også i stand til at se indad i virksomheden og på den baggrund overveje, hvordan I anvender jeres ressourcer bedre.

Organisering i teori og praksis

Forstå din organisation

På kurset får du viden om forskellige aspekter af organisering og ledelse. Vi arbejder med en række klassiske og moderne teorier om udvalgte temaer som fx struktur, kultur, læring og beslutningstagning. Gennem forelæsninger, øvelser og løbende feedback vil du lære at forstå moderne organisationer, og hvordan du kan bruge denne viden i dit daglige arbejde til at evaluere din organisations ledelsesstil, og vurdere den værdi, som jeres kultur har for virksomheden.

Virksomhedens økonomiske planlægning

Forstå regnskabet og blev bedre til at planlægge

Kurset giver dig regnskabsmæssig forståelse for virksomhedens resultat, likviditet og økonomiske position. Samtidig får du grundlæggende forudsætninger for at kunne budgettere kapital, vurdere finansieringsmuligheder og planlægge investeringer.
Du får på den måde viden og kompetencer til at forstå virksomhedens økonomiske udgangspunkt og forholde dig helt grundlæggende til de fremadrettede finansieringsmuligheder og investeringsovervejelser. Helt konkret får du værktøjerne til at forstå et regnskab og analysere virksomhedens situation. Kurset giver dig også forudsætningerne for at vurdere om en investering er fordelagtig eller ej for virksomheden.

Business Intelligence

Professionelt supplement til mavefornemmelser

Når du skal rådgive beslutningstagere eller selv træffe beslutninger om virksomhedens fremtidige udvikling, så handler det om at have det bedst mulige grundlag. På kurset får du erfaring med forskellige løsninger og analysemetoder, der kan supplere dine mavefornemmelser.
Du lærer fx at udarbejde forecasts for omsætningen i kommende kvartaler og at udvælge de parametre, der er vigtigst for virksomhedens kundetilfredshed. Og vi arbejder også med at analysere omsætningstal, omkostningstal og markedsundersøgelser som grundlag for at træffe beslutninger, der minimerer den usikkerhed, der altid vil være omkring selv den nære fremtid.

Strategisk Kommunikation

Lær at få andre til at lytte

Hvis du arbejder med kommunikation og ledelse, er det svært at komme uden om dette kursus.
For det første får du de grundlæggende kompetencer inden for strategisk kommunikation - fra branding, corporate communication og krisekommunikation til nye digitale og sociale medier. Du får viden om, hvordan organisationer arbejder strategisk med deres kommunikation, og hvordan forskellige former for kommunikation præger en organisation og dens forhold til omverden. Og du bliver trænet i at give et kvalificeret med- og modspil til konsulenter og andre kommunikationseksperter, så du er kompetent til stort set alle job med ansvar for og ledelse af kommunikation.

Markedsforståelse og kundebehov

Jo mere du ved om dine kunder, jo mere kan du sælge

Kurset giver dig den grundlæggende viden om, hvordan en virksomhed fungerer i forhold til sit marked og sine kunder. Du får indsigt i, hvordan du gennemfører markedsanalyser, udvikler go-to-market strategier, prioriterer kundesegmenter og skaber værdi for kunderne. Og du får overblik over de vigtigste værktøjer, teorier og modeller plus erfaring med hvordan du forholder dig kritisk til dem. Du vil blive inspireret til at tænke anderledes, det vil sige, at du ikke kun lærer at forstå spillereglerne på markedet i sammenhæng med virksomhedens strategi, men også at se mulighederne for at ændre spillereglerne. Du får med andre ord styrket dine kompetencer til en række job inden for salg og markedsføring inklusive fx callcentre, logistik, økonomistyring og HR.

Kommunikation og salgskanaler

Find den korteste vej til kunderne

Kurset giver dig grundlaget for at vurdere, hvilke kommunikations-, branding- og salgsstrategier, der bedst matcher en problemstilling. Du vil bl.a. få viden om kommunikationsstrategier, hvordan kommunikation virker i praksis og forskelle på paid, owned og earned media. Du får indsigt i brandingteorier, og hvordan et brand opbygges og vedligeholdes. Og vi vil arbejde med valget af salgskanaler til produkter og services på både B2B og B2C markeder. Kurset vil på den måde give dig et både akademisk og praktisk grundlag for kritisk vurdering af kommunikations-, branding- og salgsstrategier og deres potentiale for at opfylde økonomiske målsætninger. Kurset giver dig kompetencer til job som fx brand manager, kommunikationschef i det private eller det offentlige, og key account manager.

Kunderelationer

Den kundeorienterede virksomhed

Den digitale udvikling har gjort mange virksomheder mere konkurrencedygtige, mens andre oplever voksende problemer med at differentiere sig. I begge situationer kan CRM-tænkning og -strategier være med til at skabe og forstærke succes. Men selv om tiltrækning og fastholdelse er nøglen til en virksomheds succes, så er udvikling af kunderelationer ofte kompleks, bl.a. fordi det kræver et samarbejde på tværs af organisationen. Derfor er det vigtig at have en klar strategi, en stærk ledelse af processen og stærke systemer til eksekveringen. Og fremfor alt er det afgørende at have et kendskab til kunderne, som konstant skal vedligeholdes og opdateres, så man kan træffe de rigtige beslutninger – fx om det bedre kan betale af sige farvel til en kunde end at beholde relationen.

Digital mediestrategi

En verden fuld af muligheder. Og risici.

I Danmark bruges 2 ud af 3 annoncekroner digitalt, og digitale medier er godt på vej til at blive den største post overhovedet på mange virksomheders marketingbudget. Alligevel mangler mange stadig en strategisk tilgang til at styre den kontakt, der skabes med kunder og omverdenen på de digitale medier – payed, earned and owned. Det kan du få viden om på kurset. Du får en konkret ramme, som du kan bruge til at vurdere jeres nuværende brug af digitale medier og til at finde områder, hvor digitale medier kan styrke jeres salg, brand eller kunderelationer. Efter kurset vil du være kvalificeret til at udvikle strategiske og taktiske medieplaner, kampagner og ledelse af den digitale kommunikation generelt.

Sales Management

Som salgschef skal du ikke bare kunne gå forrest

Kurset giver dig viden om, hvordan en virksomhed organiserer salgsledelsen og salgsaktiviteterne, og åbner salgsfunktionens perspektiv, så du kan koble den til andre funktioner i en virksomhed. I den forbindelse arbejder vi bl.a. med segmentering af kunderne og forskellige value propositions, og hvordan værdiskabelsen kan optimeres for både kunder og virksomheden. Du vil få en større forståelse for variationerne i salgsorganisationens opgaver, og for hvordan salget eksekveres bedst muligt. Kurset kvalificerer dig til job i salg og marketing, dvs. sælger, salgschef, KAM, produktansvarlig, marketingchef etc.

Strategisk Brand Management

En virksomhed står og falder med brandet

Branding er i en hastig forandring fra at have fokus på produktkendskab og kundebehov til også at inkludere samfundsrelevans, socialt ansvar og værdi for omverdenen. På kurset bliver du introduceret til alle aspekterne inden for branding – både de akademiske teorier og det praktiske ledelsesmæssige niveau. Du får også mulighed for at sammenligne din egen virksomheds branding med konkurrenternes tilgang og vurdere, om I kan vælge en anden og mere værdifuld strategi. Og vi behandler hvordan brandet kan styres i både en national og en international kontekst. Med kurset kvalificerer du dig til en række job inden for styring af virksomhedens omdømme – både nationalt og globalt.

Service Management i et kunderejseperspektiv

Service er både en taktisk og strategisk disciplin

Arbejdet med service management er dynamisk og opgaverne omkring serviceleverancen udvikler sig hastigt og forandres fra at fokusere på en indefra-og-ud tilgang til en udefra-og-ind tilgang. Det tager vi udgangspunkt i på kurset, hvor du ikke kun får viden om ledelse af serviceleverancen, men også om de forskellige service management begreber og forståelse for den strategiske sammenhæng. Bl.a. vil du kunne skelne mellem operationelle, taktiske og strategiske beslutninger og afgøre, hvilken servicetilgang du og din organisation bør agere ud fra. Og du bliver ikke mindst i stand til at analysere konkurrenters tilgang og udnytte denne indsigt til at styrke din virksomheds servicemæssige tilgang og værdi. Kurset kvalificerer dig først og fremmest til salg og marketing job, men også til funktioner inden for logistik, økonomi og HR.

Cirkulære økonomiske forretningsmodeller – hvad og hvordan?

Vejen til et bæredygtigt Europa

På kurset lærer du om de konsekvenser og muligheder, der kan opstå efter udmeldingen fra EU Kommissionen med Ursula von der Leyen i spidsen om, at EU skal være førende i verden inden for cirkulær økonomi. Hvordan kobler virksomheder sig på et bæredygtigt Europa og får fordel af den cirkulære økonomi som nøglen til fremtidens økonomiske model?

Digital Business

Skab værdi med digitalisering

Uanset hvilket job, du har, er det afgørende at have en grundlæggende viden om digitalisering og de muligheder og udfordringer, der skabes af teknologien. Det kan du sikre dig med dette kursus. Du får først og fremmest de grundlæggende færdigheder og forudsætninger for at skabe værdi gennem digitalisering. Vi arbejder også med udvikling og implementering af digitale forretningsløsninger og med at vurdere digitale forretningsmodeller i forhold til praktiske situationer.

Data Analytics with Python

Lær at tale kodesprog

Mængden af data har aldrig været større. Nu kan du lære at gøre data til brugbar viden. På kurset i Phyton programmering får du de grundlæggende redskaber til at behandle, analysere og visualisere forskellige datasæt. Vi tager afsæt i open source-teknologi og giver dig en hands-on praktisk indføring i analyse og visualisering af data. Det gør dig bl.a. i stand til at kode med Phyton og derefter analysere forskellige former for datasæt. På den måde får du også træning i selve programmeringen og i at løse konkrete opgaver med dataanalyse i din virksomhed.

Organisation og ledelse – Dynamikker og dilemmaer

Det handler om at kunne handle

På kurset får du adgang til den nyeste forskning og forståelse for de dilemmaer, som den organisatoriske aktør er nødt til at håndtere. Du får kompetencerne til at reflektere over dine og andres handlemuligheder, til at udvikle en bredere vifte af handlingsalternativer og til en dybere forståelse for konsekvenser af dine handlinger.

Coaching – et værktøj fra ledelseskassen

Hjælp andre til at hjælpe sig selv

Den gode coach hjælper andre til at erkende deres styrker og svagheder og støtter dem i at nå deres mål. Dvs. du er mere samtalepartner end leder og hjælper gennem dialog i stedet for at komme med løsninger.
På kurset får du indsigt i rollen som coach, så du kan se klart på, hvad du har at byde på, og hvordan du kan hjælpe en person og en virksomhed med at skabe resultater. Du får indsigten til at vide, hvornår du skal rådgive, og hvornår en coaching baseret ledelsesstil er det rette valg. Kurset kvalificerer til job som projektleder, HR-chef, rådgiver, coach, intern kommunikation m.m.

Motivationsteori, præstations- og belønningsledelse

De færreste motiveres af løn alene

Kurset giver dig en ny forståelse for, hvordan målsætninger både kan øge og formindske motivation, og at det samme gælder belønningssystemer, hvis der ikke er sammenhæng mellem virksomhedens overordnede strategi, kultur m.m. Du får kompetencerne til at sætte motiverende målsætninger op for det team, du har ansvar for. Og til at skabe præstationsbaserede belønningssystemer, der motiverer og inspirerer til samarbejde. Kurset kvalificerer dig til at fortsætte en karrierevej som leder, projektleder eller HR-medarbejder.

Organisationsforandring og innovation

Det eneste konstante er behovet for forandring

Målet med kurset er at styrke din forståelse for forandring og innovation, så du spille en aktiv rolle for din organisations udvikling og overlevelse. Forandring er ikke altid lige let. Der kan fx opstå udfordringer, når kravet om forandringsparathed møder behovet for stabilitet og driftsikkerhed.
Derfor arbejder vi med forskellige agendaer i forandringsprocesser, indsigt og værktøjer til involvering af alle led i organisationen og eksterne interessenter. Kurset kvalificerer dig til at arbejde med organisationsforandring og innovation som produktudvikler, forandringskonsulent, forretningsudvikler etc.

Projektledelse og projektorganisation

Kunsten at få alle til at gøre deres bedste

Vi lever i et projektsamfund. Og som projektleder skal du forstå de mekanismer, der gør et projekt til en succes eller står i vejen for det. Projekter ændrer magtrelationerne i organisationer og stiller krav til den måde, vi arbejder sammen på. På kurset får du boostet din evne til at navigere i komplekse projekter, hvor usikkerhed, magt og interesser er på spil. Vi arbejder med konkrete handlemuligheder tilpasset det projekt, som din gruppe vælger. Og du får mulighed for afprøve dine kompetencer i praksis. Kurset kvalificerer dig til en karrierevej som leder, projektleder eller specialist i projekter.

Projektledelse og projektstyring

Intet projekt er bedre end projektlederen

Projektarbejdet er en almindelig arbejdsform i de fleste virksomheder. Desværre er det også almindeligt, at mange projekter aldrig giver den planlagte værdi. På kurset får du kompetencerne til at ændre på det. Du får kendskab til de grundlæggende principper, der kan gøre projektarbejde effektivt. Og du får indsigt i, hvordan du kan arbejde metodisk med planlægning, styring og ledelse af projekterne. Dvs. du får en større og bredere værktøjskasse, som samtidig sætter fokus på, hvordan implementering og forankring tænkes ind i projektet fra starten. Kurset kvalificerer til stillinger som projektdeltager og projektleder.

Strategisk ledelse og virksomhedsudvikling

Strategier implementerer ikke sig selv

På kurset får du erfaring med at få en organisation til at forstå og agere i forhold til en strategi. En svær øvelse, som ofte risikerer at blive ved de ”flotte ord på papir”. Du får indsigt i, at der ikke kun skal fokuseres på økonomi og teknik, men også på sociale og kulturelle forhold. Og du får gode værktøjer til aktivering af strategier og udvikling af handlingsplaner. For selv om en strategi er baseret på solide analyser og er godt kommunikeret ud i organisationen, så implementerer den ikke sig selv. Kurset giver dig det teoretiske og metodiske fundament, der kvalificerer til at indgå i strategisk forretningsudvikling.

HR-ledelse og udvikling

Lær at gøre dine kolleger bedre

Kurset for dig, der er engageret i organisationens menneskelige ressourcer. Du får en generel forståelse for de personalemæssige emneområder, som ledere, medarbejdere og personale- og uddannelsesspecialister møder. Kurset fokuserer primært på samspillet mellem den enkelte person og organisationen.

Neuropsykologi – Ledelse, udvikling og innovation

Psykologi som genvej fra tanke til handling

Fremtidens arbejdsplads stiller høje krav til organisationer og individer. Og menneskelig indsigt er afgørende for at skabe succes. På kurset tager vi fat i de 4 D’er: Destination, Delivery, Discovery & Development. Og vi arbejder med forskningsresultater fra psykologien, neuroscience og andre studier af den menneskelige hjerne. Kurset har et højt ambitionsniveau. Til gengæld vil du få en større indsigt i dig selv som menneske, bedre din evne til at lede og motivere og blive i stand til at implementere strategier og forandringer med succes. Du bliver derfor også kvalificeret til at søge forskellige former for ledelses- og projektlederstillinger.

Forandringer, ledelse og læreprocesser

Forandringer skal styres - ellers styrer de dig

Vil du være parat til fremtiden, skal du også være forandringsparat. Det bliver du her på kurset, hvor du får kompetencer til at påvirke og lede en forandringsproces - fx implementering af nyt it‐ eller økonomisystem, skabe en præstationskultur med Performance Management eller sammenlægning af en eller flere organisatoriske enheder. Du får indsigt i, hvordan organisatoriske forandrings- og læreprocesser fungerer. Og du lærer at arbejde med de teorier, analysemodeller og værktøjer, der kan bruges til at lede processerne og styre deres indvirkning på virksomhedens organisation. Kurset kvalificerer dig til opgaver indenfor strategi og ledelse i forandringsprocesser.

Performance Management

Motiverede medarbejdere er det vigtigste aktiv

På kurset performance management har vi fokus på ikke-finansielle målinger og aspekter ved at lede gennem tal og incitamenter. Formålet med kurset er at give dig indblik i de udfordringer, der opstår i forbindelse med forskellige typer af performance management systemer. Du får analytiske kompetencer, kendskab til økonomisk, psykologisk og sociologisk teori, og erfaring med performance management systemer. Kurset giver dig kvalifikationer til at søge lederstillinger, men også mere specialiserede stillinger inden for performance management.

Entrepreneurship

Få bedre chance for succes som iværksætter

Kurset hjælper dig til at tackle de udfordringer, du kan opleve i en iværksættervirksomheds livscyklus. Bl.a. får du værktøjer til at tackle typiske risikomomenter hos iværksættere som overdreven selvtillid og optimisme, risikoaversion. Og du får værktøjer til vurdering af forretningsmuligheder, ledelse af vækst, og finansiering.
Kurset er på engelsk.

Innovation

Skab success gennem innovation

Hvorfor er nogle virksomheder konstant innovative og vinder markedsandele, men andre virksomheder fejler? Det er der mange svar på – kultur, ledelse, fokus m.m. På kurset tager vi udgangspunkt i, hvad der karakteriserer innovative organisationer, og hvorfor succesfulde virksomheder netop har fokus på innovation. Du får bl.a. værktøjerne og indsigten til at vurdere, hvordan immaterielle rettigheder strategisk skaber værdi i relation til innovation, og hvordan udvikling af virksomhedens sociale strukturer kan understøtte og frigøre det innovative potentiale hos medarbejderne.
Kurset er på engelsk.

Business in a Global Context

Lær at skabe succes i en kompleks verden

Forskelle i politik og kultur på lokale markeder påvirker internationale virksomheders forretningsaktiviteter mere end nogensinde før. Målet for kurset er at give dig kvalificeret viden om, hvordan virksomheder driver forretning i et komplekst miljø, hvordan du forholder dig kritisk til de politiske, institutionelle og økonomiske faktorer, og hvordan du bruger viden om forretningsmiljøer i forhold strategier for åbning af nye markeder m.m. Du får erfaring med at tackle udfordringer som fx, hvordan en virksomhed ikke bare kan overleve, men også skabe fremgang i en tid med skiftende erhvervsstrukturer og konkurrenceevne. Du får også indsigt i principper for risikostyring og trends i globaliseringen og den lokale kulturs betydning for en global organisation.
Kurset er på engelsk.

Strategy and Decision Making

Lær at tage de rigtige beslutninger

Digital disruption har skabt nye muligheder for at tage nye markedsandele og udvide en virksomheds forretningsområde. I takt med, at digitalisering spiller en stadig større rolle i mange processer, får den digitale økonomi også større betydning i formuleringen af virksomheders strategi. Målet med kurset er at lære dig at tage strategiske beslutninger – fx når det gælder ”make or buy”. Du får erfaring med at formulere strategier i forhold til din organisation. Du får adgang til værktøjer, der hjælper dig med at tage strategiske beslutninger om etablering på et marked eller udviklingen af nye produkter – og ikke mindst om at analysere mulige scenarier for resultatet af dine beslutninger.
Kurset er på engelsk.

Strategy Implementation

Gør din plan til virkelighed

Der kan være mange grunde til, at en strategi ikke lykkes. Men det er ofte fordi, der ikke er en ordentlig plan for implementeringen. Målet med dette kursus er at lære dig at formulere mål og kriterier for implementeringen af en strategi og at identificere udfordringer og barrierer for succes – fx organisationens kultur. Du lærer også om ledelsens rolle i strategiimplementering og internationale aspekter ved eksekveringen af en strategi. Du får værktøjer, der sikrer, at alle projekter, du arbejder med i din virksomhed, er gennemtænkte, effektivt implementeret og evalueret. Og du får indsigt i strategisk tænkning på særlige områder som supply chain management.
Kurset er på engelsk.

Risk Management

Når der er risici, er der også muligheder

COVID-19-pandemien har synliggjort de globale risicis indbyrdes afhængighed. Internationale virksomheder vil fremover skulle forholde sig til endnu mere konkurrenceprægede forretningslandskaber, forværring af ulighed, ændret forbrugeradfærd, nye arbejdsformer m.m.
Meningen med kurset er at give dig værktøjer til at identificere, forstå og styre de risici, din virksomhed står over for, når den opererer på flere markeder. Du vil fx få erfaring med de vigtigste risikotyper, som kredit- og markedsrisici, driftsrisici og strategiske risici. Du lærer også at vurdere forskellige risikotypers sandsynlighed, og hvordan de skal håndteres.
Kurset er på engelsk.

International forhandling

Forhandling handler også om at forstå sin modpart

På kurset lærer du at gennemføre internationale forhandlinger på ledelsesniveau som fx viden om begreber som globalt mindset, MBImodellen og cultural intelligence. Du kommer også til at diskutere interkulturel kommunikation og værdien i langsigtede win-win løsninger. Kurset inkluderer også særlige forelæsninger om forhandling med asiatiske lande.

International økonomi og business

Verden er fuld af risici. Og muligheder

Vi er en del af den globale økonomi på godt og ondt. Derfor er det vigtigt at kende de grundlæggende spilleregler, hvis du arbejder med international handel – uanset om din virksomhed primært importerer, eksporterer eller begge dele. På kurset får du styr på drivkraften bag og rammebetingelserne for international handel. Du får indsigt i, hvordan international handel påvirker samfundet, og hvordan virksomheder skal organisere sig for at drage fordel af internationale salgs- og produktionsmuligheder. Efter kurset er du kvalificeret til at
vurdere samfundsmæssige konsekvenser af international handel og din virksomheds valg af markeder, sourcing etc.

Business Research Methods

Som man spørger, får man svar

Værdien af en markedsanalyse afhænger ikke kun af, hvad du spørger om, men også af hvordan du spørger. Det får du erfaring med på kurset, hvor vi arbejder med forskellige erhvervsøkonomiske metoder, teknikker til indsamling og vurdering af data, og hvordan du systematiseret og kvalificeret designer undersøgelser, som skal belyse eller løse konkrete problemstillinger for en virksomhed. Efter kurset vil du derfor være kvalificeret til at planlægge og gennemføre analyser og ikke mindst vurdere kvaliteten af data og undersøgelser, som du selv eller andre har gennemført.
Kurset er på engelsk.

Organisation og ledelse

Kan man organisere sig til succes?

Du får en både bred og nuanceret introduktion til de centrale elementer inden for organisation, så du bliver i stand til at analysere centrale problemstillinger på flere forskellige måder. Vi sætter fokus på forskellige måder at organisere og lede aktiviteter på ved at se virksomheder som processuelle, åbne systemer i relation til deres omgivelser. Kurset kvalificerer dig til lederstillinger og andre stillinger inden for ledelse og HR.

LEAN og økonomistyring

Skab værdi for kunderne med skarpe processer

Kurset giver dig en værktøjskasse med strategisk viden, performancemålinger og ikke mindst rammeværk for økonomiske kalkulationer af kundeværdi og spild. Det giver dig kompetencerne til at overbevise ledere og kolleger om værdien af en kundecentreret organisation baseret på konkret og videnskabelig argumentation. Du vil få et nyt perspektiv på procesforbedring, kendskab til økonomistyringens rolle i implementeringen af Lean, og hands-on erfaring med værdistrømsanalyser og kalkulationer via øvelser og cases. Kurset kvalificerer dig til jobs, hvor du har ansvar for forandringer, ledelse og implementering af Lean.

Pricing Management

Hvem sætter prisen i virksomheden?

Pricing er en væsentlig driver af virksomheders profitabilitet. Men at sætte den rigtige pris kræver sikker navigation mellem mange interesser intern og eksternt. På kurset lærer du at afkode kunders betalingsvillighed og at håndtere de incitamenter i salg, marketing, produktion og finans, der kan skabe konflikter i pricing beslutninger.

Design af undersøgelser og analyser

Som man spørger, får man svar

Værdien af en markedsanalyse afhænger ikke kun af, hvad du spørger om, men også af hvordan du spørger. Det får du erfaring med på kurset, hvor vi arbejder med forskellige erhvervsøkonomiske metoder, teknikker til indsamling og vurdering af data, og hvordan du systematiseret og kvalificeret designer undersøgelser, som skal belyse eller løse konkrete problemstillinger for en virksomhed. Efter kurset vil du derfor være kvalificeret til at planlægge og gennemføre analyser og ikke mindst vurdere kvaliteten af data og undersøgelser, som du selv eller andre har gennemført.

Supply Chain Accounting

Finansiel styring af værdikæden

Formålet med kurset er at give et indblik i, hvordan aktiviteter i virksomhedens værdikæde kan styres ud fra en økonomisk tilgang. På kurset vil du få et godt kendskab til betydningen af økonomistyring og til en række nyere koncepter inden for økonomistyring med særlig relevans for Supply Chain Management.

Supply Chain Management

Få styr på både strategi og eksekvering

Kurset introducerer dig til supply chain management. Du lærer, hvordan supply chain management fungerer og gennemføres. Du får værktøjerne og de analytiske kompetencer til at designe supply chain strategier. Og du får kompetencerne til at træffe strategiske beslutninger omkring indkøb, lagerstyring, produktion og distribution af fysiske varer, samt til at måle og følge op på supply chain performance. Efter kurset er du kvalificeret til at deltage i eksekvering og styring af supply chain management.

Global Supply Chain Strategy

Bliv ekspert i grænseløs i effektivitet

Internationale forsyningskæder giver virksomheder nogle af de største udfordringer i den globaliserede virkelighed. På kurset arbejder vi med disse udfordringer med udgangspunkt i de teorier, begreber og værktøjer, som du kan bruge til at tackle den stigende kompleksitet i forsyningskæder på tværs af grænser. Du lærer at håndtere både politiske, miljømæssige, økonomiske, sociale og teknologiske usikkerheder. Og med et strategisk perspektiv på den grænseoverskridende styring kan du hjælpe virksomheder med at håndtere usikkerhederne og dermed øge deres konkurrenceevne.
Kurset er på engelsk.

Operations and Logistics Planning

Lær at planlægge en succes

På kurset får du en værktøjskasse, som gør dig i stand til at planlægge de aktiviteter, der er nødvendige for at nå strategiske mål inden for drifts- og logistikstyring. Styringen af driften dækker blandt andet ordreafgivelse, udbuds- og efterspørgselsplanlægning, driftsplanlægning, processtyring og lean management. Logistikstyringen dækker planlægning og beslutningstagning i forbindelse med transport og lager, design af distributionsnetværk og tredjepartslogistik. På det grundlag får du bl.a. erfaring med at analysere komplekse problemstillinger forbundet med styringen af produktionssystemer.
Kurset er på engelsk

Circular Economy

Bæredygtighed kan være en god forretning

Kurset giver dig overblik over den aktuelle udvikling inden for bæredygtighed, bl.a. når det gælder sammenhæng i forsyningskæder. Du får viden om logistik, indkøbsmetoder og værktøjer til at implementere cirkularitet. Og du får kompetencen til at se de muligheder, som cirkulær forretningsmetode giver. Vi arbejder også med de muligheder, der opstår i forbindelse med ”closing the loop” i forsyningskæder. Med udgangspunkt i de forretningsmodeller, logistikværktøjer og indkøbsmetoder vi gennemgår, får du også mulighed for at vurdere din egen organisation og identificere forretningsmuligheder, som den cirkulære økonomitankegang kan skabe.
Kurset er på engelsk

Negotiation and Relationship Management

Hvor meget er gode relationer værd?

En stigende andel af en virksomheds værdiskabelse sker i relationen mellem kunde og leverandør i et forsyningsnetværk. Kurset handler om udvikling og styring af disse strategiske forretningsrelationer. Du får bl.a. kompetencer til at arbejde med forhandling og opbygning af værdiskabende relationer baseret på en grundlæggende viden om, hvordan forsyningskæder og netværk analyseres. Du får samtidig en solid indsigt i de faktorer, der påvirker strategiske forretningsrelationer i positiv retning, og hvordan tilgangen til forhandling tilpasses de specifikke relationer.
Kurset er på engelsk.

The Digital Supply Chain

Lær at sætte strøm til forsyningskæderne

På kurset får du et solidt indblik i, hvordan du integrerer moderne informations- og kommunikationsteknologier i nøgleprocesserne i supply chain management. Vi vil bl.a. arbejde med betydningen af nye digitale og disruptive teknologier, der kræver nytænkning af forsyningskæderne og et nyt syn på de enkelte spilleres roller inden for nye forsyningsnetværk og økosystemer. Du får desuden opdateret viden og værktøjer til at identificere, analysere og designe forretningsmodeller baseret på digitale teknologier.
Kurset er på engelsk

Supplier Relationship Management

Fra leverandør til partner

Et velfungerende samarbejde med de vigtigste leverandører har en stor betydning for de fleste købere og forsyningskæder – og dermed for værdiskabelsen i virksomheden. På kurset fokuserer vi på at kvalificere dig til at styre og udvikle relationer til leverandører. Du kommer bl.a. i dybden med udviklingen af strategiske køber/leverandør-forhold. Og du får indsigt i de kernefaktorer, der påvirker forholdet mellem køber og leverandør – især når det gælder værdi, magt/afhængighed, tillid og tiltrækning.
Kurset er på engelsk.

Strategic Procurement

Skab værdi ved at bruge pengene rigtigt

Kurset er inddelt i tre hovedområder. Vi starter med at skabe en grundlæggende teoretisk forståelse for roller og processer i indkøbet. Vi diskuterer bl.a., hvordan indkøb skaber værdi, og hvordan det kan udvikles til at blive mere strategisk. I næste del fokuserer vi på, hvordan indkøbsprocesser kan analyseres og organiseres, og hvilke kompetencer du har brug for til at styre dette. Kursets sidste hovedområde handler om, hvordan du udvikler indkøbsstrategier med udgangspunkt i fx category management og strategisk sourcing.
Kurset er på engelsk.

Aftaler med den offentlige sektor

Hvornår er en aftale en aftale?

Kontrakter med kunder, leverandører, offentlige myndigheder mv. er en del af forretningsgrundlaget for alle virksomheder. Kurset giver dig kompetence til at udarbejde og forhandle kontrakter på et højt fagligt niveau og forståelse for de juridiske og kommercielle muligheder og faldgruber, som findes i enhver kontraktforhandling. Du får indblik i de regler, der gælder for indgåelse og opfyldelse af aftaler - ikke blot aftaler med andre erhvervsdrivende, men fx også udbudskontrakter med offentlige myndigheder. Vi gennemgår problemstillinger som, hvornår en aftale er indgået og kan blive erklæret ugyldig, hvilke krav der stilles til parternes ydelser, og de juridiske konsekvenser det kan have at misligholde en aftale. Kurset kvalificerer dig til job, hvor du arbejder med udbud og kontraktforhandlinger.

Udbudsstrategi i et markedsperspektiv

Det handler ikke kun om kroner og ører

Målet med kurset er at give dig erfaring med indkøb i et strategisk perspektiv, hvor værdiskabelsen ikke alene handler om kroner og øre, men om den samlede værdi for organisationen som et af midlerne til at opfylde de strategiske målsætninger. Du får indsigt i lovgivningen om offentligt indkøb, bl.a. når det gælder hensyn til samfundsperspektivet, og at bruge udbudsreglerne aktivt til at gøre indkøb så fordelagtige og effektive som muligt. Kurset handler ikke kun om teori, men i høj grad også om at praktisk erfaring i at
”trykke leverandørerne på maven”. Kurset kvalificerer dig til job som specialist og leder – fx indkøbschef, udbudschef, økonomichef, bid manager, juridisk rådgiver m.m.

Værdiskabende kontrakter

Kunsten at gøre alle tilfredse

I værdiskabende kontrakter er fokus på, hvordan der kan skabes merværdi gennem den måde kontrakten indgås og opfyldes på. Ikke kun økonomisk for selve kontraktens parter, men også for samfundet i bredere forstand. Kursets formål er at skabe sammenhæng mellem den måde, kontrakter indgås på, og et tæt fokus på samspillet mellem økonomi og jura. Vi bruger økonomisk teori til at vise, hvordan kontrakten bl.a. kan bruges til at skabe et fælles incitament mellem parterne, så de bliver samarbejdspartnere med fælles mål i stedet for modstandere, og til at vurdere, hvordan kontraktbestemmelser skal ændres for at skabe merværdi. På grundlag af dine økonomiske kompetencer og din indsigt i kontraktretten kan du fx indgå OPP- eller PP-kontrakter, der skaber merværdi. Kurset giver dig kompetencer til job som indkøbschef, udbudschef, økonomichef, juridisk rådgiver og contract manager.

Procurement og Supply Chain i et markedsperspektiv

Hvordan vælger du de rigtige leverandører?

Procurement kan udvikles til at skabe merværdi for virksomheden. Ikke bare ved at bruge teorier om organisation og processer, men også ved at fokusere på værdiskabelse i B2B relationer. Kurset giver dig en introduktion til strategisk indkøb og sourcing. Du får indsigt i de juridiske aspekter af procurement, kontraktindgåelse og forhandling.
Du lærer hvordan indkøbsprocesserne i en virksomhed fungerer og får værktøjer og analytiske kompetencer til at finde svaret på spørgsmål som, hvilke leverandører du skal vælge, hvordan du forhandler, og hvordan du skaber størst mulig værdi gennem samarbejde med de strategiske vigtige leverandører. Når du har gennemført kurset, vil du både kunne forstå, hvordan indkøbsprocesserne i en virksomhed fungerer, og hvordan du kan være med til at optimere dem. Kurset kvalificerer dig til job, hvor strategisk indkøb er en del af rollen.

Udvidet erhvervsret

Virksomheden i det juridiske landskab

Kurset fokuserer på en række vigtige retsområder med betydning for virksomheders interne og eksterne relationer. Internt handler det først og fremmest om medarbejdere - dvs. arbejds- og ansættelsesretten - men også om forskellige selskabsformer. Eksternt handler det om reglerne for markedsføring, salg af fast ejendom, immaterielle rettigheder og fordringsretten. Du bliver kvalificeret til at se virksomhedens forhold i det juridiske landskab. Og du får styr på at træffe de rigtige beslutninger, når der fx skal afskediges medarbejdere, hvilken selskabsform en virksomhed skal vælge, og hvordan virksomheden sikrer sine rettigheder til et nyt produkt.

Personalejura i virksomhedens dagligdag

Hvad siger loven om ledelse?

Formålet med kurset er at give dit arbejde en juridisk dimension. Du får fx større viden om, hvilke medarbejdere, der er omfattet af særlig beskyttelse på arbejdsmarkedet, og hvad beskyttelsen betyder. Du får erfaring med de regler, der gælder i forbindelse med ansættelsen, under ansættelsen og ved afskedigelse af lønmodtagere. Kort sagt - du bliver i stand til at identificere og gennemføre løsninger på personalejuridiske problematikker og vurdere, hvilke fakta der er relevante for en problemstilling. Kurset kvalificerer til job i private virksomheders HR-afdelinger og stillinger med personaleansvar.

Erhvervsret

Det kan være dyrt ikke at kende loven

På kurset får du et overblik over retssystemet og et kendskab til retsreglerne, så du kan løse juridiske problemer og bruge juraen til at undgå konflikter. Det grundlæggende kendskab til retssystemet giver dig også mulighed for at vedligeholde og udbygge din viden efter kurset.

Skat

Det måske mest komplekse i erhvervsøkonomien

Du lærer at analysere og løse grundlæggende skattemæssige problemer. Vi arbejder bl.a. med at opgøre den skattepligtige indkomst og beregne skat for personer og virksomheder. Du får også viden om, hvordan forskellige aktiviteter kan påvirke den skattepligtige indkomst, så de rigtige beslutninger kan tages på et ”efter skat” grundlag – fx når der skal vælges mellem forskellige investeringsmuligheder. Og du får indsigt i specialområder som skattemæssige afskrivninger og beskatning af kapitalgevinster. Du bliver derfor kvalificeret til job inden for revision, regnskab og rådgivning af både virksomheder og private.

Interaktion og samarbejde med den offentlige sektor

Forstår du dine offentlige samarbejdspartnere?

Når du samarbejder med offentlige institutioner og myndigheder, er det afgørende at kende til forvaltningsretten og de regler, som dine offentlige kunder skal følge over for private borgere og virksomheder. Det kendskab får du på kurset sammen med viden om de rettigheder, som virksomheder har i forbindelse med myndigheders behandling af sager.
Fx når en virksomhed søger om støtte til udvikling af projekter, eller når myndigheder udsteder påbud rettet mod en virksomhed. Her skal myndighedernes sagsbehandling sikre ligebehandling, gennemsigtighed og god forvaltningsskik. Vi gennemgår de retlige principper, der gælder for offentlige myndigheder, bl.a. regler om databeskyttelse. Og vi gennemgår de forskellige muligheder for klageadgang, hvis myndigheder overtræder forvaltningsretten. Kurset kvalificerer dig til job inden for indkøb, udbud, økonomi juridisk rådgivning m.m.

Økonomistyring

Løs økonomiske problemer, før de opstår

Du får muligheden for at dykke ned i de centrale opgaver og metoder, der hører til virksomheders økonomiske styring. Vi arbejder med forskellige modeller til at identificere problemstillinger og løsningsforslag i forhold til virksomhedstyper, organisatoriske rammer, størrelse, kompleksitet etc. Du lærer om økonomistyringens begreber, modeller og værktøjer og om økonomistyring som beslutningsværktøj. Du får også indsigt i prisfastsættelse, kapacitetsudnyttelse, lagerstyring og ikke mindst budgettering og budgetkontrol. Kurset kvalificerer dig til job som økonomichef, controller og andre funktioner inden for finans.

Management Control Systems

Hvad virker bedst - løn eller belønning?

På kurset får du opbygget en grundlæggende erfaring med kontrolsystemer inden for virksomhedsøkonomi. Du lærer at identificere, analysere og udvikle forslag til løsning af ledelseskontrol. Vi arbejder bl.a. med ledelse af personer og afdelinger ved hjælp af resultatmålinger af både økonomiske data og mere bløde værdier, opbygning af belønningssystemer og sammenhængen mellem resultatmål og andre kontrolværktøjer som fx værdier og politikker. Du vil også få erfaring med kombination og tilpasning af kontrolredskaber til forskellige situationer. Kurset kvalificerer til job som controller og lign.

Eksternt regnskab

Det handler om meget mere end debet og kredit

På kurset lærer du overordnet set at læse, forstå og analysere en virksomheds årsregnskab baseret på de regler, love og standarder, der regulerer virksomheders regnskabsaflæggelse. Vi arbejder med forskellige emneområder, fx hvorfor det er et lovkrav, at virksomheder aflægger regnskab, forskellige regnskabsmodeller, dansk og international regnskabslovgivning, afrapportering af klima og samfundsansvar i det eksterne regnskab og regnskabsanalyse. Bl.a. får du indsigt i, hvordan du analyserer et regnskab for at afgøre, hvordan en virksomhed klarer sig økonomisk. Kurset vil på den måde give dig værdifulde kompetencer til en række funktioner i økonomi- og finansafdelinger.

Forretningsforståelse og økonomi

Forstå din virksomhed og dens omgivelser

Overordnet set handler kurset om, hvordan du vurderer virksomheders og branchers indtjeningspotentiale og forretningsrisici. Vi arbejder med forskellige metoder til analyse af en virksomheds omverden, interne forhold og kulturelle forhold. Bl.a. ser vi på branchen og virksomhedens nærmeste interessenter, hvordan du vurderer ressourcer og kompetencer, og ser på virksomhedens forretningsudvikling i forbindelse med dens konkurrerenceevne. Sidste del af kurset handler om implementering af forretningsplaner via valg af organisationsdesign og ledelsesprocesser. Kurset er derfor især relevant, hvis du arbejder med regnskaber og budgetter, aktieanalyse og revision.

Accounting Information Systems

Vil du være den, der har styr på regnskaberne?

Kurset har fire hovedområder. Først bliver du introduceret til regnskabsinformationssystemer og de grundlæggende principper. Andet trin handler om interne kontroller og de væsentligste forudsætninger for interne kontrolsystemer. Det tredje område er om forskellige dele af et regnskabsinformationssystem med fokus på processerne omkring indkøb, produktion, salg og administration. Og den afsluttende del viser, hvordan du udvikler regnskabsinformationssystemer, og hvilke aktører der bør være med i denne proces. Kurset kvalificerer til job som controller, intern revisor og økonomichef.

Erhvervsbeskatning

Hvilken beskatningsform er bedst for din virksomhed?

På kurset lærer du at identificere, analysere og løse centrale skattemæssige problemstillinger på et højt niveau. Første del handler om de måder, som personlige virksomheder kan beskattes på, og hvornår det betaler sig at vælge de enkelte beskatningsformer. Anden del handler om valg af selskabsform og virksomhedsoverdragelse. På tredje del arbejder vi med omstrukturering, ejerskifte og forskellige former for skattefrie omstruktureringer. På fjerde del er temaet udvidet selskabsbeskatning med fokus på national og international sambeskatning, udbyttebeskatning m.m. Kurset kvalificerer til job som skatterådgiver, i banker og revisionsselskaber.

Regnskabsanalyse og værdiansættelse

Er virksomhedens værdi en eksakt størrelse

På kurset arbejder vi især med fokus på viden, der kan bruges direkte i praksis. Du får bl.a. erfaring med at udarbejde en regnskabsanalyse for en virksomhed som basis for en værdiansættelse, der kan bruges som grundlag for investeringsbeslutninger. Vi gennemgår også en række andre vigtige temaer i forbindelse med analyse og værdiansættelse af en virksomhed, som til sammen kvalificerer dig til forskellige job inden for regnskab, økonomi, corporate finance og revision.

Transfer Pricing i multinationale koncerner

Hvad skal det koste at handle med sig selv?

Cirka 70% af verdenshandelen sker mellem virksomheder, der hører til samme koncern. Så hvis du arbejder med økonomistyring og finansiel rapportering i en international virksomhed, vil du før eller senere komme til at have med transfer pricing at gøre. På kurset lærer du først og fremmest at løse praktiske transfer pricing problemer med udgangspunkt i dansk lovgivning og internationale vejledninger. Du får viden om de internationale begreber og metodikker, og om hvordan transfer pricing håndteres i praksis, når det gælder forskellige transaktionstyper, herunder fx varesalg, serviceydelser, finansielle transaktioner, patenter og varemærker. Kurset kvalificerer til job inden for global og corporate finance.

Risk and Financial Planning

Risiko kan ikke undgås, men den kan kalkuleres

På kurset lærer du alt om centrale risiko-aspekter i forhold til både den finansielle og den forretningsmæssige styring af en virksomhed. Vi starter med virksomhedens likviditet og dens betydning for virksomhedens vækstmuligheder. Derefter arbejder vi med, hvordan en virksomhed finansierer sine investeringer optimalt. Vi kommer ind på virksomhedens kapitalomkostninger, og hvordan du skaber den optimale kapitalstruktur. Og kursets sidste del handler om finansielle beslutninger set i en international sammenhæng – bl.a. risikoaspekter i forhold til valutakurser og rentesatser. Du kvalificerer dig til job i økonomiafdelingen, corporate finance og lign.

Behavioural Finance

Investering handler også om følelser

Traditionelt er finansielle markeders bevægelser blevet beskrevet med rationelle modeller. Men det er efterhånden klart for de fleste, at ikke alt inden for investeringer kan forklares rationelt. Behavioral Finance handler om at bruge indsigt fra psykologien som supplement til det rationelle standardparadigme for at opnå en ny forståelse af de finansielle markeder. Kurset har en praktisk tilgang, hvor målet er at forstå de psykologiske mekanismer, der bestemmer, hvordan mennesker træffer økonomiske beslutninger, og bruger dem i virkelige situationer. Bl.a. arbejder vi med grundene til, at mange er fokuseret på dagen i dag og derfor ikke får sparet nok sammen til deres pension. På det grundlag får du kvalifikationer til at forstå misforståelser og fejltagelser og hjælpe med at afbøde dem for kolleger inden for finansbranchen, fagfolk i ikke-finansielle virksomheder og private investorer.

Compliance i den finansielle sektor

Du skal kende lovgivningen for at overholde den

Kurset giver dig den viden, der er nødvendig for at forstå, hvad compliance begrebet dækker over. Vi arbejder bl.a. med risikovurderinger, forholdet mellem risiko og jura, compliance metode - bl.a. når det gælder forebyggelse af hvidvask. Du vil blive i stand til at se på virksomheder, efterretningstjenester, lovgivende magt, EU, FN, organiserede kriminelle grupper og andre spillere og forstå, hvorfor der findes regler på det finansielle område, hensigten bag dem og hvordan du kan udnytte din viden til din egen fordel. En af grundtankerne med kurset er, at du ikke bare skal kunne bruge værktøjerne inden for finans, men også inden for fx sundhedssektoren, miljø eller andet.

Ledelse af finansiel virksomhed

Hvorfor ikke læse til bankdirektør?

Kurset giver dig en helhedsforståelse for de komplekse forhold, der knytter sig til ledelse af finansielle virksomheder. Det handler bl.a. om den finansielle regulering inden for lov om finansiel virksomhed og ledelsesbekendtgørelsen inklusive krav til ledelsesmedlemmer, governance, effektiv virksomhedsstyring og solvens. Vi arbejder også med udvalgte emner inden for organisationsteori som fx organisationsdesign, motivation, kultur, ledelsesformer og forandringsledelse. På den måde kvalificerer kurset dig med viden og forståelse om centrale emner i den finansielle regulering og organisation, og hvordan du bruger denne viden til løsning af konkrete problemstillinger inden for ledelse af finansielle virksomheder.

Fixed Income

Vil du slå markedet i obligationsinvesteringer?

Lær om rentesregning samt estimation og værdiansættelse af gængse obligationstyper ved hjælp af rentestrukturen. Du får også undervisning i risikomål og styring af renterisiko. Og du kan fordybe din indsigt i realkreditobligationer og erhvervsobligationer.

Portfolio Analysis

Hvor stor risiko er det værd at løbe?

Få ekspertviden om investerings- og porteføljeteori og rutine i estimation af afkast og risiko. Lær at sætte risikomål for og styring af renterisiko, og få indsigt i, hvordan effektive markeder og behavioral finance fungerer.

Selskabskat og regnskabsanalyse

Hvad betyder skatten for virksomhedens værdi?

Du vil lære om selskabsskat, der bl.a. handler om, hvordan skat påvirker værdiansættelsen af selskaber og andre finansielle beslutninger. Regnskabsanalyse handler om regnskabets indhold og anvendelse i værdiansættelse og performanceevaluering af selskaber.

Derivatives and Risk Management

Vil du videre inden for finans, så få tjek på derivater

Kurset giver dig en forståelse for de mange forskellige risici, der kan påvirke finansielle beslutninger. Du får indsigt i de derivater, der er knyttet til disse risici, og hvordan derivater værdiansættes og bruges til risk management.

Corporate Finance

Finansiel teori, der kan bruges til noget

Du lærer at identificere, analysere og håndtere de investerings- og finansieringsmæssige udfordringer, som virksomheder møder i praksis. Undervisningen fokuserer på at give dig indsigt i den finansielle teori, så du kan diskutere og udarbejde anbefalinger for valg af investeringer og finansieringsstruktur.

Finansielle virksomheders produkter og services

Har du ambitioner om at blive private banking rådgiver?

På kurset kommer du til at dykke ned i boligøkonomi, frie midler og pensionsøkonomi. Og vi vil arbejde med de centrale forhold og karakteristika på hvert af områderne, så du er kvalificeret til at rådgive kunderne til at træffe de bedste beslutninger.

Personbeskatning og retlig regulering

Der følger et ansvar med rådgivning om finansiering

Lær om beskatningen af privatpersoner og skattens betydning for en række finansielle beslutninger. Få indsigt i retlig regulering, som handler om rammerne for rådgivning i finansielle virksomheder og det tilhørende ansvar.

Avanceret Fixed Income og Derivater

Giv din karriere et kvalitetsløft

På kurset får du opdateret din viden om analyse og brug af forskellige former for finansielle instrumenter. Vi arbejder med avanceret finansmatematik – bl.a. princippet om ”risikoneutral prisfastsættelse”. Og med forskellige avancerede analyse- og simuleringsteknikker, som er gode værktøjer til vurdering af realkreditobligationer, prissætning af swaps og andre rentederivater til forbedring af afkast i et lavrentemiljø.
Du får også kompetencer til rådgivning om investering i komplekse (”røde”), strukturerede obligationsporteføljer, som er immune over for skift i rentestrukturen. Sammen med ”hands-on” erfaring med løsning af praktiske, finansielle problemstillinger giver det dig et kvalifikationsløft, som kan åbne for nye trin i karrieren – fx finansieringsspecialist eller en plads i ledelsen som CFO.

Avanceret porteføljeteori

Bliv Danmarksmester i porteføljestrategi?

Kurset kvalificerer dig til at forstå og diskutere porteføljerisiko, optimeringskriterier og evaluering af porteføljestrategier. Du får også tjek på at analysere relevante porteføljeteoretiske problemstillinger ud fra empiriske data. Vi arbejder med emner som sammensætning af optimale porteføljer, performance evaluering, faktormodeller, Risk Parity, Black-Litterman modeller og Matrix regning. Alt i alt får du en værktøjskasse, der kan gøre dig til ekspert i styring af investeringsporteføljer med faktormodeller, vurdering af resultater i investeringsforeninger og hedge fonde og implementering af porteføljestrategier.

Boligøkonomi og finansiering

Hvad betaler sig bedst - at eje eller leje?

Kurset gør op med mange stereotype og forsimplede opfattelser af afkast af boliginvesteringer, prisudvikling på ejerboliger, valg af boligtype, realkreditlån m.m. Det vil få dig til at tænke dybere og mere nuanceret over problemstillingerne og give dig et nyt perspektiv, som er værdifuldt, uanet om du arbejder på ejendomsmarkedet eller i den finansielle sektor. Du bliver i stand til at vurdere, hvorfor boligpriserne udvikler sig, som de gør, og give et kvalificeret bud på, hvordan de vil udvikle sig fremover. Du vil fx også kunne vurdere, hvilke effekter det nye boligskattesystem eller regeringens § 5 stk. 2-indgreb får på boligmarkedet. Du bliver i det hele taget i stand til at vurdere, hvilken boligform, der er den mest fordelagtige. Og hvorfor.

Kreditret og kreditvurdering

Opgrader dine kompetencer inden næste finanskrise

Efter finanskrisen kom der nye krav til de finansielle virksomheders styring af Compliance opgaver og en stor efterspørgsel efter medarbejdere med kvalifikationer på området. Kurset sigter mod at give dig de kvalifikationer. Du vil lære at fastlægge kreditrisikoen på en struktureret måde, og du vil få et indgående kendskab til lovgivningen. Du vil få en bedre forståelse af en banks centrale mekanisme, og hvordan de påvirker arbejdsgange og risikostyring. Du får opgraderet kendskabet til den juridiske regulering af kreditaftaler og sikkerheder, kreditvurdering og kreditrisikoen. Vi arbejder med dansk og EU-lovgivning og gennemgår også de internationale Basel-standarder. Og via eksempler og opgaver med praktiske beregninger får du kendskab til de forhold, der har indflydelse på kreditvurdering og kreditrisiko.

Mergers & Acquisitions and Valuation

Hvad bestemmer en virksomheds værdi?

Kurset vil give dig viden og erfaring inden for de problemstillinger, som opstår i forbindelse med en værdiansættelse fx udarbejdelse af budget, baseret på en strategisk og regnskabsmæssig analyse, fastlæggelse af afkastkravet og opstilling af en følsomhedsanalyse. Som en central del af kurset vil du udarbejde en værdiansættelse af en børsnoteret virksomhed. Kurset giver dig på den måde kvalifikationer inden for værdiansættelse, Private Equity, børsintroduktioner og investeringsrådgivning generelt.

Private Equity

Hvordan tænker kapitalfonde?

På kurset får du indsigt i forskellige vinkler på Private Equity – værdiansættelse, kapitalstruktur og corporate governance – både når det gælder LBO, Venture, Business Angels og mindre privatejede selskaber. Vi kommer også ind på kapitalfondenes modeller, organisering og struktur. Du bliver bedre til at forstå investeringer (afkast, risiko og omkostninger), og hvordan kapitalfonde organiseres (juridisk, governance, incitamenter osv.). Og du får en introduktion til opstart af egen virksomhed og kapitalfremskaffelse. Vi arbejder også med en analyse af de forhold, som kapitalfonde ofte kritiseres for – fx aggressiv anvendelse af gæld og incitamentsaflønning.

Risikostyring i finansielle virksomheder

Få hele værktøjskassen til styring og risici

Kurset er for dig, der vil specialisere dig eller kvalificere dig til lederstillinger og generelt vil forstå ledelsesrapportering og bankens regnskab – dvs. at kurset også er relevant for bestyrelsesmedlemmer o. lign. Vi går bl.a. i dybden med den aktuelle udvikling på de finansielle markeder, forretningsaktiviteter, der har ledt til bankers fald, og hvorfor det er billigere for store banker at udstede kapital, end det er for andre mindre banker? Kurset giver dig på den måde et internationalt udsyn, forståelse for finansielle markeder og forståelse for, hvordan tab kan måles, undgås og forhindres.

Erhvervsøkonomisk metode

Som man spørger, får man svar

Værdien af en markedsanalyse afhænger ikke kun af, hvad du spørger om, men også af hvordan du spørger. Det får du erfaring med på kurset, hvor vi arbejder med forskellige erhvervsøkonomiske metoder, teknikker til indsamling og vurdering af data, og hvordan du systematiseret og kvalificeret designer undersøgelser, som skal belyse eller løse konkrete problemstillinger for en virksomhed. Efter kurset vil du derfor være kvalificeret til at planlægge og gennemføre analyser og ikke mindst vurdere kvaliteten af data og undersøgelser, som du selv eller andre har gennemført.

Praktisk seminar
Marked og regulering med fokus på det indre marked og klimamål

Lær at balancere mellem dansk og international ret

På kurset fokuserer vi på juraens placering i forhold til andre discipliner som økonomi og politik. Det betyder, at du får erfaring med juridisk argumentation med fokus på retskilderne og deres vægt i forhold til hinanden. Vi arbejder også med forholdet mellem dansk ret, EU-ret og international ret, og hvordan de tre systemer interagerer. Den teoretiske del af kurset er centreret om det indre marked og de internationale klimamål. I den forbindelse får du indsigt i, hvilken betydning internationale klimakonventioner har for det indre marked i EU og for Danmark, og hvordan privat og offentlig ret i stigende grad inddrager klimaperspektiver i kontrakter og kravene til det offentliges handlinger. Kurset giver dig bl.a. kvalifikationer til job som indkøbschef, udbudschef, økonomichef, juridisk rådgiver og contract manager.

Markedsføring

Skab værdi i hele kunderejsen

Målet med kurset er at kvalificere dig til at tage ansvaret for en virksomheds strategiske markedsplanlægning og markedsføring. Omdrejningspunktet er værdiskabelse, og du får forståelse for, hvad det vil sige at sætte kunden i fokus, tage udgangspunkt i kundebehov og vælge markedsføringsaktiviteter, der optimerer vækst og markedsudvikling. Vi kommer også ind på metoder til at skabe balance mellem den digitale og den analoge kunderejse, og hvordan du omsætter data til markedsføringsstrategier. Generelt vil du få kompetencerne til at kunne vurdere, hvad der virker og ikke virker. Og du bliver kvalificeret til de fleste job inden for marketing – fx marketingchef, brand manager, key account manager og SOME ansvarlig.

Virksomhedens salgsfunktion
Business Project
IT and new business models for SCM and Logitics

Bæredygtige forsyningskæder med ny teknologi

Det overordnede mål med kurset er at give dig indsigt i, hvordan IT kan udnyttes til at optimere processer og løse nogle af de største udfordringer inden for ledelse af forsyningskæder og logistik. Du får bl.a. værktøjer til planlægning, udvikling og realisering af nye forretningsmodeller. Og vi arbejder i dybden med, hvordan IT kan disrupte logistikydelser i globale forsyningskæder, og hvordan nye forretningsmodeller kan bruges til at gøre forsyningskæder og logistikprocesser mere bæredygtige.

Organisation og ledelse - Grundmodul

Ledelse handler også om at se muligheder

Her lærer du at bruge usikkerhed, uenighed og kompleksitet konstruktivt som en styrke, der er med til at skabe organisationer i udvikling og medarbejdere i trivsel. Du kommer til at ændre din opfattelse af, hvad en velfungerende organisation er, og se hvorfor alt ikke skal være rationelt. Og du får teknikker til at forstå andre menneskers handlemønstre, gøre dine egen hverdag mere spændende og se nye muligheder, du ikke før har været bevidst om. Kurset kvalificerer til job som projektleder, ledelsesrådgiver og til at uddanne dig videre til mere udfordrende lederstillinger.

Dataanalyse II

Få værktøjerne til at planlægge fremtiden

Udgangspunktet for kurset er at give dig viden og erfaring med avancerede forecast-modeller, og hvordan de bruges som grundlag for at vurdere virksomhedens fremtidige situation. Det er en stadig mere kompleks øvelse at beskrive de økonomiske nøgletal – især når det gælder fremtiden. For det første bliver der adgang til flere og flere økonomisk data fra interne systemer, hjemmesider og apps etc. For det andet varierer omsætningen i mange virksomheder henover året med sæsoner og endda udsving i salget på forskellige ugedage og tidspunkter. Oven i det kan der være variationer i kundernes betalingsevne hen over en måned osv., besøg i webshoppen fra time til time m.m.
I alle disse situationer er der tale om systematiske tidsmæssige udsving, som det er altafgørende at kunne modellere for at få troværdige forecast af den fremtidige omsætning, betalingsevne, etc.

Markedsledelse

Kan man læse til CEO?

Kurset fokuserer på værtøjer til taktisk og strategisk viden og konkrete løsningsforslag, som kan anvendes i praksis. Fx når det gælder de kvalifikationer inden for værdiskabelse, innovation, strategi, taktiske handleplaner og markedskommunikation, som du skal have i værktøjskassen, hvis du har ambitioner om at kunne rådgive ledelsen og med tiden selv blive del af den. Vi arbejder også med internationalisering med valg af indtrængningsform og strategi på nye globale markeder. Du bliver kort sagt kompetent til at forstå, hvordan en virksomhed skaber konkurrencemæssige fordele, hvordan du leder udviklingsprojekter på tværs af virksomhedens funktioner, og hvordan du tackler usikkerheder og risici i dine strategiske anbefalinger.

Offentlig Økonomi

Hvordan styrer det offentlige udgifter og indtægter?

Målet med kurset er at give dig et overblik over den offentlige sektor, de væsentligste udgifter og de vigtigste indtægtskilder. Du vil få viden om, hvordan den offentlige sektor er organiseret, og hvordan beslutninger om offentlige ydelser og beskatning træffes. Efter kurset vil du have kendskab til de vigtigste årsager og økonomiske argumenter for og imod forskellige offentlige ydelser og tilbud. Og du vil være kvalificeret til at vurdere, hvordan omfanget af de offentlige ydelser og tilbud kan påvirke økonomien, og hvordan forskellige modeller for beskatning kan påvirke adfærd, ulighed og velfærd.

Seminarrække i Corporate Finance

Man kan i praksis nemt kunne komme ud for at skulle udarbejde et fagligt notat, der behandler og analysere et konkret spørgsmål eller en specifik problemstilling. Notatet vil så blive præsenteret og bliver genstand for en diskussion. I seminarrækken trænes den studerende i alle disse elementer. Først skriver den enkelte studerende et anvendelsesorienteret seminar på 15 sider om et selvvalgt emne indenfor Corporate Finance med bistand fra en vejleder. Dette seminar skal efterfølgende præsenteres og forsvares i forhold til to udpegede opponenter, ligesom den studerende selv skal opponere på to andre studerendes seminar og generelt deltage i den faglige diskussion.

Samfundsøkonomi

Det handler både om at forstå og følge med

En ting er at se de vigtigste internationale nyheder og forstå overskrifterne. Men du skal også kunne se, hvordan den globale makroøkonomiske udvikling kan have direkte impact på din virksomheds mikroøkonomi. Det er målet for kurset, hvor vi arbejder med alle de økonomiske sammenhænge, som er med til at sætte rammerne for din virksomhed og bl.a. lærer at analysere de mulige konsekvenser af danske og internationale politikeres økonomiske indgreb.

Afsluttende projekt

Kronen på værket
Når du har bestået kurser på 1., 2. og 3. semester skal du i gang med dit afsluttende projekt. Du skal bringe alt det i spil, du har lært i løbet af uddannelsen, og det foregår således: Du vælger selv en problemstilling, som kan være en case fra din arbejdsplads eller et emne du brænder for. At skrive et afsluttende projekt er også en læreproces, hvor du får hjælp via workshops og vejledning.

Afgangsprojekt

Kronen på værket

I afgangsprojektet kombinerer du selvstændigt uddannelsens teoretiske og praktiske elementer. Afgangsprojektet udarbejdes ud fra en selvvalgt erhvervsøkonomisk problemstilling som kan være en case fra din arbejdsplads eller en emne, som optager dig i dit arbejdsliv. I afgangsprojektet skal du vise, at du kan identificere, analysere og vurdere løsningsforslag til en kompleks problemstilling og benytte den viden og de færdigheder, som du har opnået gennem din HD uddannelse.

Valgfag
Valgfag
Valgfag

Valgfag - 15 ECTS i alt

Virksomhedens økonomiske organisering

Gør din organisation mere effektiv

Selv de mest engagerede og selvkørende medarbejdere har brug for retning og en velfungerende organisation omkring sig for at udnytte deres potentiale fuldt ud. På kurset får du viden om, hvordan en virksomhed kan designes organisatorisk, så den fungerer så effektivt som muligt og understøtter virksomhedens værdiskabelse og den enkelte medarbejders funktion. Du bliver klædt på til at håndtere organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i økonomisk teori som fx hvem, der skal beslutte hvad, hvordan du måler, om en afdeling præsterer godt eller skidt, og hvornår du ikke skal belønne en persons præstation.

Strategisk erhvervsret

Det kan være dyrt ikke at kende loven

Hvilket lands love gælder for kontrakter mellem din virksomhed og en kunde i et andet land? Hvilke krav skal du leve op til for at oprette en webshop for forbrugere? Det er værd at kende svaret på den slags spørgsmål, før du handler. Og det er bl.a. det, vi arbejder med på kurset, som har fokus på retssystemet ud fra et strategisk erhvervsperspektiv. Vi gennemgår både det danske retssystem, EU-systemet og de vigtigste globale systemer. Du får viden om aftaleloven og købeloven, hvordan tvister kan løses ved retssager, voldgift og mægling, og ikke mindst hvordan de kan undgås. Du bliver kompetent til at forhandle, udarbejde og indgå kontrakter og træffe de rigtige valg.

Virksomhedens økonomiske og politiske omverden

Det handler både om at følge med og forstå

En ting er at se de vigtigste internationale nyheder og forstå overskrifterne. Men du skal også kunne se, hvordan den globale makroøkonomiske udvikling kan have direkte impact på din virksomheds mikroøkonomi. Det er målet for kurset, hvor vi arbejder med alle de økonomiske sammenhænge, som er med til at sætte rammerne for din virksomhed og bl.a. lærer at analysere de mulige konsekvenser af danske og internationale politikeres økonomiske indgreb.

Økonomisk teori og organisationsdesign

Gør din organisation mere effektiv

Selv de mest engagerede og selvkørende medarbejdere har brug for retning og en velfungerende organisation omkring sig for at udnytte deres potentiale fuldt ud. På kurset får du viden om, hvordan en virksomhed kan designes organisatorisk, så den fungerer så effektivt som muligt og understøtter virksomhedens værdiskabelse og den enkelte medarbejders funktion. Du bliver klædt på til at håndtere organisatoriske problemstillinger med udgangspunkt i økonomisk teori som fx hvem, der skal beslutte hvad, hvordan du måler, om en afdeling præsterer godt eller skidt, og hvornår du ikke skal belønne en persons præstation

Business Project

Fra Excel-ark til virkeligheden

Den digitale udvikling har givet virksomheder adgang til en overflod af data. Udfordringen er at sortere i datamængden fra mange forskellige kilder og skabe viden og indsigt, der kan bruges til at gøre en forskel i markedet. På kurset får du en værktøjskasse med modeller og metoder til at be- eller afkræfte hypoteser og opdage nye sammenhænge. Vi arbejder bl.a. med Excel og ”R”-værktøjet til analyser af problemstillinger inden for salg og marketing, og hvordan resultater fra disse analyser kan omsættes til handlingsplaner og sandsynlige resultater i praksis. Kurset giver på den måde kompetencer til flere funktioner i marketingafdelingens ”back-office”.

Management Organization and Marketing of Innovation

I kurset Management, Organization and Marketing of Innovation får du vigtige færdigheder, så du kan gennemføre en succesfuld styring af innovationsprocesser. Du øves desuden i at designe konkrete innovationsprojekter. Vi fokuserer især på at forstå innovationsudfordringer og tackle dem ved hjælp af open innovation metoder. I en interaktiv, online kursusstruktur samarbejder du med en international underviserstab, arbejder med cases og lærer at udvikle egne innovationsprojekter.

Business Project